VAN NOODZAAK TOT ATTRACTIE
Hoe de Caminito del Rey veranderde van een bergpad boven een kloof voor de arbeiders van hydraulische energiecentrales naar een van de bekendste toeristische attractie’s van zuid-Spanje.
In het jaar 1901 begon ingenieur Rafael Benjumea met de werkzaamheden om water vanuit het begin van de kloof van Gaitanes naar het einde te brengen. Dit werd gedaan om elektriciteit op te wekken door middel van het aanleggen van een dam. Het project werd de waterval van El Chorro genoemd. Hij bouwde zijn eigen huis vlakbij La Josefona bridge, dit huis staat er nog steeds. Maar tussen de hydraulische centrales van Gaitanejo en El Chorro moest een pad komen. Deze werd gemaakt voor de arbeiders en voor de spullen die zij nodig hadden om aan deze centrales te werken. Zo konden zij gemakkelijk onderhoud doen aan beide kanten. Het pad dat in 1905 werd geopend was 3 kilometer lang en maximaal een meter breed. Het lag destijds ook al honderd meter boven de rivier El Chorro, tegen de rotswanden aan. Als bijkomend voordeel waren twee dorpjes aan weerszijden van de kloof, El Chorro en Ardales, met elkaar verbonden.
De koning op bezoek
In 1921 kwam toenmalige Koning Alfonso XIII op bezoek om de dam Conde del Guadalhorce te openen. Hij bewandelde ook het pad. Men besloot de naam caminito del rey aan het pad te verbinden. Dit betekent pad van de koning. In de jaren hierna werd het pad nog steeds veel gebruikt door arbeiders, al bracht de hernoeming ook iets anders met zich mee: het begin van toerisme in het gebied. Toeristen wilden ook wel het koningspad lopen. Het was erg kleinschalig maar toch bracht dit wat geld op voor de omgeving.
In verval
Het pad verloor de noodzaak en werd in de loop der jaren steeds gevaarlijker. Het werd nauwelijks meer gebruikt, leuningen braken af en zelfs stukken pad braken af. Het werd alsmaar gevaarlijker en trok uiteindelijk enkel nog adrenaline-junkies. In 1992 sloot de overheid het pad en haalde het eerste stuk zelfs weg om de toegang te beperken. Waaghalzen deden het nog steeds, illegaal en wel. Bij twee ongelukken in 1999 en 2000 kwamen 4 klimmers om, de laatste klimmer die overleed was een 24-jarige Zwitser in het jaar 2010.
2015: de opening van een nieuwe Caminito del Rey
In het jaar 2006 zag de Andalusische regering in dat het wel weer een toeristische attractie kon worden. Het hield destijds rekening met zo’n 7 miljoen euro. Restauratiewerken startten echter pas in 2014 onder leiding van architect Luis Machuca. Het bleek lastig om het pad helemaal veilig te maken doordat de stalen bouten diep moesten worden verankerd in de rotsen. Er werden onder andere Alpinisten en een groot aantal helikopters ingezet. Ook de brug werd gerepareerd. Toch kon het pad al in maart 2015 worden geopend. Het totale kostenplaatje was 8,2 miljoen euro, gezamenlijk gedragen door de junta van Andalusië en de stad Málaga. Hier zat ook de verbetering in van de toegangswegen, de busverbinding en de aanleg van diverse parkeerplaatsen.
Geschiedenis van de spoorlijn Málaga naar Córdoba
Málaga begon zich vanaf de 19e eeuw steeds meer te ontwikkelen als een grote stad en in 1860 werd duidelijk dat er een spoorlijn moest komen om Málaga te verbinden met de rest van Spanje. Een lastig project aangezien het terrein bergachtig was. De ontwerper Heredia durfde het aan om de bergen te doorkruisen bij de kloof van Gaitanes. Zo moest de spoorweg door middel van zo’n tien tunnels door verschillende stukken berg. Ook moesten er viaducten worden gebouwd op de plekken waar de spoorlijn de bergen uit zou komen.
Het was een ingewikkeld en erg gevaarlijk project, zeker gezien de technologie die beschikbaar was in de 19e eeuw. De bouw duurde 5 jaar en in 1865 was de spoorlijn gereed, men kon via een trein vanuit het noorden van de provincie Málaga naar het zuiden van de provincie Málaga. De kloof van Gaitanes was overwonnen. Koningin Isabella II zat in de eerste trein met passagiers van Córdoba naar Málaga (1865). Het project werd beschouwd als het pronkstuk van de Spaanse industrie.
Treinstation van El Chorro
Er werd ook een treinstation gebouwd: la estación de El Chorro. Het station werd een populaire toeristische attractie nadat de koning van Spanje was langs geweest (1921). Het station en de omgeving wordt tegenwoordig gezien als een van de beste voorbeelden van industriële archeologie in Málaga. Het station zelf, twee smalle tunnels, de magazijnen en reservoirs die werden gebruikt voor het vullen van de stoomlocomotieven. Ook de fabrieken die dichtbij het station werden gebouwd zijn hier goede voorbeelden van.
De trein rijdt nog steeds over deze spoorlijn en was tot 2007 zelfs nog de manier om vanuit het noorden naar Málaga te reizen. Sinds 2007 is er nog een andere spoorlijn, de AVE hogesnelheidstrein.